Myslivecké pasování - Petr Vacek/Petr Šeplavý
Popis
- Chorál
- Sláva
- Pokyn
- Pasovací údery
- Gratulace
- Čarovná říkadla
- Fanfáry k odchodu
Úvod
Pasování na lovce trofejové zvěře má v evropských zemích staletí trvající historii a stalo se součástí našich mysliveckých zvyků a tradic. Důvodem, proč se nám pasování dochovalo dodnes, je hrdost našich myslivců na lovecké dovednosti a schopnosti a také jeho krása a důstojnost. Ve staré odborné myslivecké literatuře nebo v notových záznamech se nedochoval popis, jak by pasování mělo konkrétně probíhat. Způsob a forma jeho provádění byly předávány z generace na generaci ústní formou. V každém regionu tak probíhalo pasování trochu odlišně. Přesto jsou určité prvky tohoto ceremoniálu, které jsou shodné. Notové záznamy skladeb, které by byly určeny pro provádění pasování, se nedochovaly.
Někteří myslivci dávají přednost méně okázalému pasování prováděnému přímo v lese nebo např. poblíž hájovny v přírodě, jiní naopak upřednostňují provedení pasování před širokou veřejností, např. v sále, ve velmi slavnostní atmosféře. Jedni tak dávají přednost vlastnímu osobnímu prožitku, jiní se naopak o svůj prožitek chtějí podělit s ostatními a chtějí veřejnosti ukázat, jak je myslivost krásná a užitečná.
Toto pasování vzniklo již v roce 1988. Chtěli jsme vytvořit pasování na lovce, které by navazovalo na stará myslivecká pasování a zachovávalo by jejich noblesu. Z hlediska hudebního se jedná o malou, duchovně zaměřenou skladbu, jakousi obdobu lesní hubertské mše. Pasování se mezi myslivci ujalo, líbí se i nemyslivecké veřejnosti a často se už více než 20 roků hraje. Je velmi slavnostní a působí na posluchače zcela jinak, než když při pasovacím aktu znějí náhodně vybrané lovecké skladby, které nebyly pro pasování určeny.
Jednou z hlavních myšlenek našeho pasování je osobní vztah k pasovanému. Projevuje se v osobě učitele, průvodce a rádce, ale také garanta a pomocníka pro celý další život pasovaného. Je to určitá obdoba kmotra při křtu. Za tuto práci má pak učitel právo, ale i povinnost pasovaného osobně při aktu pasování doprovázet.
Text pasování jsme volili tak, aby byl zapamatovatelný, nebyl příliš rozsáhlý a byl bez zbytečných archaických výrazů, které dnešní mladé generaci myslivců mnoho neříkají. Skladba je určena pro 3 lesnice, jednu borlici a zpěv. Pokud v souboru trubačů není hráč na borlici, lze její part hrát na lesnici nebo jej vynechat. Předpokládá se, že zpěvní hlasy zpívají přímo trubači, ale je možné je svěřit i malému pěveckému sboru. V části číslo 1 a 2 se vyskytují tzv. kryté tóny. Ryze z praktických důvodů jsme part borlice a zpěvu umístili v partituře až po party lesnic. Part zpěvu uvádíme ve znějící tónině, tj. v B dur.
Pro pasování je potřebné připravit myslivecky ozdobený pasovací stolek, pasovací listinu, případně přípitek a domluvit se, jak bude pasování provedeno. Nezapomínejme prosím v případě potřeby zajistit i ozvučení mluveného slova, aby bylo dobře slyšet. Návrh, jak by pasování mohlo proběhnout, je podrobně popsán v přiloženém textu. Pasování lze použít i pro přijímání myslivce, potřebná změna textu je vyznačena v notovém materiálu.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.